در روز اول مدرسه چه کارهایی باید انجام دهیم؟

۱- معرفـی:

▪️در روز اول، ابتدایی‌ترین مسئله این است که خود را معرفی کنید و به هر دانش‌آموز فرصت دهید تا خودش را معرفی کند. در معرفی خود، علاوه بر نام و نام خانوادگی، می‌توانید به موارد دیگری چون: نام پدر و مادر، روز تولد، رنگ و غذای مورد علاقه، کتاب و فیلم مورد علاقه، سن و … نیز اشاره کنید تا دانش‌آموزان هم از شما الگو بگیرند.

▪️با دانش‌آموزان درباره‌ی خودتان صحبت کنید و عکس، هنر، کاردستی، نقاشی و دست‌نوشته‌های دوران کودکی خود را به آن‌ها نشان دهید. با این کار به آن‌ها کمک می‌کنید تا ببینند که شما نیز انسان هستید و مانند آن‌ها زمانی کودک بوده‌اید.

▪️بازی‌های سرگرم‌کننده‌ی زیادی وجود دارند که از طریق آن‌ها دانش‌آموزان می‌توانند خودشان را معرفی کنند. بازی مصاحبه، اجرای نمایش و تکمیل کاربرگ “درباره‌ی من”، می‌توانند ایده‌های خوبی در این زمینه باشند.

۲- توضیح قوانین و اجرای آن:

قوانین مهم کلاس و مدرسه و پیامدها و هشدارهای لازم را برای دانش‌آموزان تشریح و از همان روز اول اجرا کنید.

بسیاری از معلمان، اجرای قوانین را به روزهای بعد مؤکول می‌کنند که این کار، اشتباه بزرگی است.

۳- برنامه‌ریزی فعالیت‌ها برای تمام روز:

هنگامی که دانش‌آموزان وارد کلاس می‌شوند -حتی در روز اول مدرسه- باید فعالیتی انجام دهند. این کار به دانش‌آموزان می‌فهماند که در کلاس درس شما، فعالیت و یادگیری در اولویت قرار دارد.

شاید به عنوان یک معلم فکر کنید که برای روز اول است من چه کاری می‌توانم با دانش‌آموزانم انجام دهم؟

تکمیل یک پرسشنامه مثلاً فهرست علاقمندی‌ها، نوشتن یک انشا درباره‌ی تابستان، کشیدن یک نقاشی، درست کردن یک کاردستی و… می‌تواند فعالیت‌های خوبی برای روز اول باشند.

برای روز اول کارهای زیادی را برنامه‌ریزی کنید زیرا شما نمی‌توانید چند ساعت با دانش‌آموزان باشید در حالی که آماده نشده‌اید؛ زیرا این امر مسلماً منجر به ایجاد مشکلاتی در مدیریت کلاس درس می‌شود.

۴- گروه بنـدی:

تشکیل گروه‌های کوچک در کلاس بسیار مهم است زیرا به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا در طول سال، با هم مانند یک تیم یا یک خانواده کار کنند.

سعی کنید در همان روز اول مدرسه و از طریق راه‌های مختلف، تشکیل گروه را انجام دهید.

رنگ‌ها، شکل‌های هندسی، اعداد، شکل‌ها، بازی‌ها و… می‌توانند معیارهایی برای تشکیل گروه‌های تصادفی باشند.

۵- تعیین برنامه‌ی هفتگی و روش تدریس:

برنامه‌ی روزانه و هفتگی را تنظیم و در اختیار دانش‌آموزان قرار دهید. این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا بدانند هر زنگ کلاسی چه درسی دارند و ساعات تفریح و تعطیلی مدرسه‌ی آن‌ها چه زمانی است.

برای دانش‌آموزان پایه‌های پایین‌تر از برنامه‌های تصویری و نمادها کمک بگیرید.

روش‌های تدریس خود را با توجه به فلسفه‌ی آموزشی خود، جنس و سن مخاطبان تعیین کرده و آن‌ها را با دانش‌آموزان خود در میان بگذارید.

در روز اول مدرسه چه کارهایی باید انجام دهیم؟

مطالعه بیشتر